Latest Blog

تأمین مالی جمعی فقط در مورد پول نیست

کتاب تامین مالی جمعی در سی دقیقه؛ با هدف آشنایی مدیران پروژه و استارت‌آپ ها با مفاهیم تامین مالی جمعی به صورت عملیاتی ترجمه شده است.

در ادامه بخش کوتاهی از این کتاب را می خوانید.

تأمین مالی جمعی فقط در مورد پول نیست!

برای تولیدکنندگان و مبدعان، تأمین مالی جمعی پتانسیل رفع نیازهای مختلف پروژه را دارد. بدیهی است که پویش های تأمین مالی جمعی بودجۀ لازم برای ساخت ایده‌های نو را فراهم می کند، امّا در این پروژه ها منافع جامعه نیز مورد توجه قرار می گیرد. حامیان پروژه ها از نظر احساسی هم در موفقیت یک پروژه سهیم هستند. این موضوع هم در زمان اجرای پویش ها و جمع آوری پول و هم زمانی که پروژه به مرحلۀ اجرا درمی آید ملموس است.

صرف نظر از اینکه چگونه فردی یک پروژۀ خلاق یا کارآفرینانه را راه اندازی می کند، یکی از مهمترین راه های کسب موفقیت، پیدا کردن مخاطب و پایگاه مشتری است. تأمین مالی جمعی یک گزینۀ مناسب برای ایجاد گروهی از طرفداران مشتاق در طول پویش است. هنگامی که فردی به تأمین مالی یک پروژه کمک می کند؛ خواه زن یا مرد، به عنوان اولین مشتری که پیش خرید را انجام داده است و می تواند جزو اولین افرادی باشد که محصول نهایی را استفاده کند، هیجان دارد.

همه ما دوست داریم اولین کسی باشیم که از تکنولوژی جدید استفاده می کنیم و یا اولین کسی باشیم که یک فیلم هیجان انگیز را می بینیم وحتی دلمان می خواهد بتوانیم به اسم مان در تیتراژ یا مشارکت کنندگان اشاره کنیم. حمایت از پروژه ها می توانند موقعیت اجتماعی حامیان آنها را افزایش دهند.

درنهایت، این سرمایه گذاری شخصی باعث افتخار و شناخته شدن بامحصول نهایی است. این پاداش ویژه وقتی به سرمایه گذار تعلق می گیرد که پروژه دراجتماع خارج از حامیان به موفقیت می رسد. چنین حس افتخاری از مزایای مهم واصلی یک پروژۀ تولید فیلم جمع سپاری شده بود که من در آن شرکت کرده بودم.

هنگامی که یک فیلم آمادۀ اکران می شود، طبیعی است که صدها نفر از حامیان تولید فیلم، آن را در صفحات شخصی شان در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند و اشاره کنند که در تیتراژ فیلم از آنها سپاسگزاری ویژه شده است. این اشتیاق و تبلیغات عمومی به صورت طبیعی در شرایط عادی (جز پروژه های تأمین مالی جمعی) بسیار سخت به دست می آید. علاوه بر این، افرادی که از پروژه های تأمین مالی جمعی پشتیبانی می کنند، مشتاقانه محصولات و تولیدات پروژه را تبلیغ می کنند. این همان توجه سطوح مختلف جامعه و درگیرکردن مردم با پروژه تان است که شما برای رسیدن به موفقیت به آن نیاز دارید.

اجتماع حامیان یک پروژۀ تأمین مالی جمعی می تواند به سرمایه گذاران گوشزد کند که با چنین پویش هایی می توانند موفقیت بیشتری در کسب و کارشان داشته باشند. برخی از کارآفرینان از تأمین مالی جمعی به عنوان دلیلی برای اثبات مفهوم جمع آوری مقدار زیادی سرمایه از طریق رو ش های سنتی استفاده می کنند. سرمایه گذاران قطعا ایده های بزرگ را دوست دارند، امّا قطعاً ایده های بزرگ که با حمایت افراد به موفقیت رسیده استٰ بهتر است.

 

بریده کتاب اصول تامین مالی جمعی در ۳۰ دقیقه

اصول تامین مالی جمعی در ۳۰ دقیقه