Latest Blog

کشتی مسئولیت اجتماعی؛ چالش ها و پاسخگویی ها در ایران!

مسئولیت اجتماعی سازمانی، مهم ترین دغدغه‌ی اجتماعی این روزها!

جورج برنارد شاو در قسمتی از نوشته های خود میگوید که : «من اعتقاد دارم که زندگی من متعلق به کل جامعه است و تا زمانی که زندگی می‌کنم، وظیفه من است که هر کاری از دستم برمی‌آید برای آن انجام دهم. دوست دارم وقتی می‌میرم همه تلاشم را در جهت بهبود جامعه کرده باشم چون هر چه سخت‌تر تلاش کرده باشم یعنی زندگی بهتری داشته‌ام.»

مسئولیت اجتماعی

اگر جامعه را یک کشتی یا یک هواپیما در نظر بگیریم اعمال تک تک حاضران و بازیگران در این جامعه اثرگذار است، یعنی به این نحو است که اعمال و رفتار هر فرد علاوه بر اثر مستقیم بر روی زندگی سایر افرادی که در جامعه ای که آن فرد هم حضور دارد اثر گذار است!

کسب و کارهایی که در جامعه حضور دارند و از منابع انسانی و مواد اولیه ای که در تولید یا خدمات مصرف میشود، استفاده میکنند باید نسبت به جامعه و تاثیراتشان بر جامعه ی هدف و میزبان آگاه باشند و سعی کنند در این جوامع اثر مثبتی بر زندگی افراد بگذراند.

مسئولیت و تعهد اجتماعی در حوزه های گوناگون فعالیت کسب و کار ها دارای تعاریف فراوانی بر اساس حوزه فعالیت آن مجموعه است؛ مثلا در حوزه شرکت ها و یا بنگاه ها که این مسئولیت به اختصار به CSR شناخته می شود، بندهای مختلفی برای این منظور تعریف شده است که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تعهد در قبال حفظ محیط زیست و اکو سیستم
  2. تعهد در قبال رعایت عدالت و شایسته سالاری در استخدام
  3. تعهد در قبال برآورده کردن تمامی نیازهای ضروری کارمندان و خانواده های آن ها
  4. تعهد در قبال ارائه محصولات کاملا سالم و بدون هیچگونه مضرات برای انسان
  5. تعهد در قبال صرف درآمد ها در راه های غیر خلاف و غیر قانونی و در مسیر پیشرفت و توسعه
  6. تعهد در قبال رفتار درست و انسانی با تمامی افراد مرتبط
  7. تعهد در قبال رعایت حقوق مصرف کنندگان در صورت تولید کالا یا ارائه خدمت

پس میتوان گفت عملا مسئولیت اجتماعی سازمانی یا شرکتی در تک تک زمینه های زندگی شخصی افرادی که به طورمستقیم و به طور غیر مستقیم با آن شرکت ارتباط دارند اثر گذار هست و به طور کلی میتوان از سازمان ها و شرکت ها انتظار داشت در جامعه ی انسانی، رفتار انسانی از خود نشان بدهند!

مسئولیت اجتماعی در ایران

تعریف شما از رفتار انسانی چیست؟

نتیجه ی مستقیم این فعالیت ها بر وجه ی مثبت سازمانی، افزایش انگیزه ی کارکنان، نشاط درجامعه و در نهایت به علل وابسته به جامعه منجر به فروش بیشتر و منفعت بیشتر میشود.

 

کتاب اول همبودگاه که جنگل بارانی، چگونه یک سیلیکون ولی دیگری بسازیم نام دارد و توسط حسام زاهدی و آیت حسینی ترجمه شده است و به چاپ دوم رسیده، توسط شرکت ها و سازمان هایی با دغدغه‌ی انجام مسئولیت اجتماعی حمایت شده است که این این حامیان را میتوان، پارک علم و فناوری دانشگاه شریف، شرکت توسعه فن افزار توسن، ستاد توسعه فناوری هاس نرم و هویت ساز، شرکت مهندسی و خدمات تابا،شرکت خدمات انفورماتیک فرادیس گستر کیش،سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و شرکت توسعه کارآفرینی بهمن نام برد.

نظر دهید