Latest Blog

تامین مالی جمعی خیریه و پاداش

01
خیریه یا اهدا
تامین مالی جمعی به این روش جهت تامین سرمایه برای کارهای عام‌المنفعه اجتماعی، سیاسی، زیست محیطی و غیره انجام می‌گیرد. در این نوع تامین مالی جمعی حمایت کنندگان صرفا به دلیل منافع معنوی از پروژه‌ها حمایت می‌کنند.
02
پاداش (پیش‌فروش)
تامین مالی جمعی به روش پاداش از طریق پیش‌فروش محصول یا خدمت انجام می‌گیرد. در این روش فرد یا گروهی که برای تولید یک محصول یا خدمت نیاز به سرمایه دارند با پیش‌فروش آن علاوه بر جذب منابع مالی لازم میزان تقاضای بازار را نیز محک می‌زنند.

تامین مالی جمعی دو نوع شناخته شده دارد. خیریه یا اهدا (Donation) و پاداش (Reward). پروژه های اهدا به جهت تولید آثار هنری،  کمک به اجرای ایده‌ها یا کمپین‌های اجتماعی، سیاسی،  خدمات و یا موضوعات عمومی طراحی می‌شوند که حامیان معتقدند باید به محقق شدن آنها کمک کرد. معمولاً به حامیان محصول نهایی یا نتیجه بازگشت مالی تعلق نمی‌گیرد، دلیل حمایت صرفا اعتقاد درونی و انجام کار خیر است.

در یک کمپین خیریه‌ای ممکن است حامیان چیزی را به خاطر کمک های خود دریافت کنند مانند: یک نامه تشکر، یک رسید و یا یک یادگاری؛ اما محصول اصلی آن چیزی نیست که به حامیان تحویل داده می شود.

انواع مختلفی از  پروژه‌های اهدا وجود دارد. من به  کمپین‌های خیریه از جمله آموزش یک سگ خدمترسان[1] به یک کودک خردسال یا مسائل پزشکی کمک  کرده‌ام؛ یا به کمپین‌هایی که  پمپ‌های آب با انرژی خورشیدی را به روستاهایی در آمریکای مرکزی  منتقل می‌کردند و یا به تسهیل بازگشت جوانان کنیایی ترک تحصیل کرده به مدرسه کمک میکنم.

پروژه های مربوط به پاداش بیشتر به شکل پیش‌فروش با هدف جذب منابع مالی برای کمک به طراحی، تولید و توزیع یک کالای فیزیکی است که حامیان به آن علاقمند هستند و خواهان داشتن آن هستند. یک پروژۀ تأمین مالی جمعی مبتنی بر پیش‌فروش امکان ایجاد واقعی محصول را فراهم می کند. خرید پیش از موعد حامی، هزینه های طراحی و تولید را تأمین می کند.

این شکل از تأمین مالی جمعی به نوعی دادن رأی اعتماد به تولید کالاهای نوآورانه است. من از  کمپین‌های تأمین مالی جمعی حمایت کرده‌ام تا به طور مستقیم  جعبه‌های قهوه جدید و ابداعی، جاکلیدی، کیف دستی و لوازم دوربین را قبل از اینکه در مغازه‌های خرده فروشان سنتی در دسترس باشند، خریداری کنم. اگر چه، برخی از این محصولات بعدها از طریق  شبکه‌های خرده‌فروشی سنتی، موفقیت تجاری کسب کردند، امّا برخی دیگر موفق نشدند.

بریده کتاب

بخشی از کتاب اصول تامین مالی جمعی نوشته مایکل جی اپشتاین، ترجمه قاسم واحدی.

[1] . Service dog

نظر دهید