Latest Blog

تاثیر مشارکت در کمپین‌های کرادفاندینگ بر آگاهی از برند (Brand Awareness)

در سال‌های اخیر کرادفاندینگ، یا همان جمع‌سپاری مالی به یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری بدل شده است. اما وقتی از «جمع» صحبت می‌کنیم با تعداد زیادی از مخاطبان در ارتباط هستیم که این تعامل می‌تواند پیش‌برنده‌ی سایر اهداف بازاریابی و برندینگ سازمان‌ها نیز باشد.

در تعریف‌های عمومی کرادفاندینگ به عنوان راهبردی برای جذب سرمایه خرد با مشارکت تعداد زیادی از کاربران شناخته‌ می‌شود. در این میان شاید برای بسیاری از برندها برقراری تعامل با مخاطبین بیش از میزان سرمایه‌گذاری آن‌ها اهمیت دارد. چراکه هر کدام از افرادی که به نوعی در این سرمایه‌گذاری مشارکت می‌کنند، پیگیر اخبار سازمان خواهند بود و در محافل مختلف از برند صحبت خواهند کرد.شاید هم یکی از دلایل ترغیب شرکت‌ها برای مشارکت در کمپین‌های کرادفاندنیگ، چندین برابر شدن حجم این بازار در یک دهه‌ی اخیر باشد.

Image
رسم توضيحي رابطه‌ی بین برندسازی راهبردی، تامین‌مالی‌جمعی و هویت برند. ارزش‌های اصلی برند و آگاهی از برند ناشی از همپوشانی این سه مقوله است.

کمپین‌های کرادفاندیگ، دربرگیرنده‌ی اهداف متنوعی هستند؛ از افزایش سرمایه گرفته تا معرفی یک محصول، دریافت بازخورد از بازار، فروشی مستقیم، تولید ایده و برندینگ و موارد مشابه. در حال حاضر پژوهش‌های زیادی روی تاثیراتی که کرادفاندینگ بر افزایش سهم برند دارد انجام نشده است. بنابراین دشوار است که بخواهیم آقار بلندمدت کرادفاندینگ را بر افزایش آگاهی نسبت به برند و رساندن سازمان به اهداف بازاریابی بسنجیم. هرچند محدودیت پژوهش‌های انجام شده در این حوزه نیز به دلیل سرعت بالای رشد این ترند در دنیا است.

بحث تمرکز بر بازاریابی در مقابل توجه به برند در دو دهه‌ی اخیر همواره داغ بوده است، با این‌حال ارزش‌های راهبردی بلندمدت را در برندینگ نمی‌توان نادیده گرفت. اینجا دقیقا بحث کرادفاندیگ و چگونگی انجام آن مطرح می‌شود. اینکه برند شما روی چه محصول یا خدمتی کمپین کرادفاندینگ خود را اجرا کند آثار متفاوتی در تصویر ذهنی و عاطفی مخاطب شما خواهد داشت. مثلا اگر کمپین کرادفاندینگ خود را در زمینه‌ی محصولات فرهنگی از جمله کتاب اجرا کنید، با یک تیر دو نشان زده‌اید و همزمان با لحاظ کردن اهداف برندینگ خود، بخشی از مسئولیت اجتماعی سازمان شما نیز ایفا شده است.

چه تکنیک‌هایی برای پیام‌رسانی بهتر به کار می‌برد

اجرای یک کمپین کرادفاندینگ با هدف ایجاد آگاهی بیشتر از برند، پیش نیازهایی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • پژوهش روی مخاطب‌ها
  • انتخاب پلتفرم و موضوع مناسب برای کرادفاندینگ
  • ساخت لندینگ پیج برای موضوع و بلاگ مخصوص
  • استفاده بهینه از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی
  • انتشار یک پرس ریلیز
  • اعلام کمپین از طریق ایمیل

ممکن است علاوه بر موارد فوق، تکنیک‌های دیگری نیز برای انتشار هرچه بیشتر کمپین‌های کرادفاندینگ وجود داشته باشد، اما در نظر گرفتن موارد فوق حین اجرای یک کمپین کرادفاندینگ اجتناب ناپذیر است.

جمع‌سپاری یا تامین‌مالی‌جمعی

مهم‌ترین موضوع برای درگیرسازی توده‌ها این است که اگر شما هیچ ایده‌ای برای حل یک مساله هم نداشته باشید، اما باز هم این توده راه‌حلی برای آن خواهد یافت. جمع‌سپاری به شکل ساده "فرآیند درخواست ایده و راه‌حل از تعداد زیادی از افراد(عمدتا آنلاین) برای حل یک مساله است"

هم کرادفاندینگ و هم کرادسورسینگ مزیت مشترکی برای برندها دارند:

  • با درگیرسازی افراد موثر در توسعه برند یا محصول باعث احساس تعلق بیشتر مخاطبان نسبت به برند خواهند شد
  • شرکت‌ها را با مخاطب «دقیق» خود درگیر می‌نمایند

بسیاری از کسب و کارها دنبال این هستند که با روش‌های سنتی بازاریابی، تبلیغات و ...به مخاطب مورد نظر خود برسند و تلاش می‌کنند آن‌ها را برای صحبت کردن از شرکتشان متقاعد کنند. حالا تصور کنید رسیدن به چنین هدفی با استفاده از انواع روش‌های جمع‌سپاری اعم از مالی و غیرمالی چقدر می‌تواند اثربخش باشد. در نتیجه چه جمع‌سپاری و چه جمع‌سپاری مالی تامین کننده اهداف برندینگ شما خواهد بود.

چرا مخاطب باید در کمپین‌های سازمان شما مشارکت کند

درخواست از افراد برای مشارکت مالی تا حدودی بی‌پروا و دشوار است. به خصوص اگر قرار باشد از مخاطب‌هایمان بخواهیم که هم هزینه کنند، هم درباره‌ی شما حرف بزنند و هم به شرکت شما برای توسعه‌ی محصولات یا خدماتتان کمک جمعی داشته باشند. این موضوع ناشی از این واقعیت است که اگر تعداد زیادی از مشتریان یا هواداران وفادار شما خودشان را در یک محصول یا برند شریک بدانند، انگیزه‌ی وافری برای صحبت کردن از شما و ترویج غیرمستقیم فعالیت‌های بازاریابی سازمانتان خواهند داشت. این دقیقا همان چیزی است که صدها ویدیو یا محتوای وایرال هم نمی‌تواند برایتان انجام دهد.

حتی اگر شرکت شما به اندازه‌ی کافی پول هم داشته باشد و مخاطبتان هم این موضوع را بداند، مانع از تمایل آن‌ها برای کمک کردنشان به رشد برند شما نخواهد شد. چراکه این مخاطبان اکنون با صرف هزینه‌ای هرچند اندک، خودشان را بخشی از برند یا سازمان شما می‌دانند.

پس بی‌راه نیست اگر  بگوییم اهداف بازاریابی و برندینگ شرکت‌های خرد، متوسط و حتی بزرگ در کمپین‌های کرادفاندینگ بر جذب سرمایه ارجح است.

جمع‌بندی

هرچند پژوهش‌های زیادی در مورد تاثیر دقیق کمپین‌های کرادفاندینگ انجام نشده است اما با تکیه بر پژوهش‌های فعلی و موردهایی که از این راه سهم ذهنی و عاطفی خود را در بین مخاطب‌هایشان افزایش داده‌اند می‌تواند به این مزایا از مشارکت در کمپین ‌های کرادفاندینگ رسید:

  • برای محصول یا برند خود اعتبار دریافت خواهید رسید
  • سفیران برند خود را افزایش خواهید داد
  • شعاع بیشتری از مخاطبان را تحت پوشش نام برند خود قرار خواهید داد (با تولید خبر از کمپین)
  • محبوبیت برند خود را با ایجاد حس همه‌گیر بودن افزایش خواهید داد
  • فرصت‌های جدید تولید محتوای کاربر محور و روایتگری برای مخاطب‌هایتان خلق خواهید کرد

هرکدام از این موارد به تنهایی دلیل قانع کننده‌ای برای مشارکت در کمپین‌های کرادفاندینگ هستند، حالا اگر به ترکیبی از چند هدف هم برسیم که اثر نهایی چندین برابر هم خواهد شد.

با رشد فزاینده‌ی رویکرد کرادفاندینگ و گسترش پلتفرم‌های موجود در این زمینه، چه با رویکرد بازاریابی و برندینگ و چه با رویکرد جذب سرمایه، این فرصت برای شرکت‌های پیشرو وجود دارد که با نگاهی فرهنگی به مقوله‌ی جمع‌سپاری مالی، علاوه بر کمک به توسعه‌ی فرهنگ، تصویر یک برند پویا و دغدغه‌مند را برای مخاطب‌های خود ایجاد نمایند.

نظر دهید